Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska

Aktuality

Pracovní skupina zaměřená na podporu digitální gramotnosti pedagogů shrnula výsledky své činnosti za uplynulé období. Hlavním cílem bylo analyzovat současný stav, identifikovat klíčové výzvy a navrhnout řešení pro rozvoj digitálních kompetencí ve školství.

Zhodnocení hlavních oblastí:

  1. Stav digitální gramotnosti ve vzdělávání
    Pracovní skupina zjistila, že úroveň digitální gramotnosti mezi pedagogy je velmi různorodá. Zatímco některé školy již aktivně využívají digitální technologie ve výuce, jiné čelí nedostatku vybavení a metodické podpory. Skupina doporučuje zaměřit se na systematické vzdělávání učitelů a sdílení dobré praxe.
  2. Výukové metody a nástroje
    Byly zhodnoceny různé výukové metody a digitální nástroje používané ve školách. Výsledky ukazují, že interaktivní platformy a gamifikace zvyšují motivaci studentů, avšak jejich implementace často naráží na nedostatečnou přípravu pedagogů. Doporučujeme vytvořit jednotnou metodickou podporu pro učitele.
  3. Vzdělávací kurzy pro pedagogy
    Skupina zmapovala dostupnost a kvalitu vzdělávacích kurzů zaměřených na digitální kompetence. Zjistili jsme, že nabídka kurzů je často roztříštěná a ne vždy odpovídá potřebám učitelů. Proto navrhujeme vytvoření uceleného systému vzdělávání, který bude reflektovat aktuální výzvy digitální doby.
  4. Technologická infrastruktura škol
    Analýza ukázala, že mnoho škol stále postrádá potřebnou technologickou infrastrukturu. To omezuje možnosti implementace digitálních nástrojů do výuky. Skupina doporučuje vypracovat plán na zajištění jednotného standardu vybavení a technické podpory škol.
  5. Legislativní rámec
    Pracovní skupina se zabývala také legislativním ukotvením digitální gramotnosti. Zatímco rámcové vzdělávací programy obsahují obecné požadavky, chybí jasné standardy a kritéria hodnocení. V této oblasti je potřeba dalšího zkoumání a návrhů na zlepšení.



Co dál?

Pracovní skupina na základě těchto závěrů navrhuje zahájit diskusi s klíčovými aktéry ve vzdělávání a vytvořit ucelený akční plán na podporu digitální gramotnosti pedagogů. Hlavní prioritou zůstává systematické vzdělávání učitelů, zlepšení technického zázemí škol a vytvoření metodické podpory pro efektivní integraci digitálních technologií do výuky.
Slavnostní předávání ocenění Mladý řemeslník roku 2024 se uskutečnilo 18. října ve Staroměstské radnici v Brožíkově sále. Záštitu nad touto prestižní akcí převzal Mgr. et Mgr. Antonín Klecanda, MBA radní hl. m. Prahy pro oblast školství, sportu a volného času a pan senátor prof. Ing. Jiří Drahoš, DrSc. Záštitu také již tradičně nad touto akcí převzala Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a nově i Hospodářská komora ČR. Ocenění Mladý řemeslník roku 2024 převzalo 25 žáků a žákyň středních odborných škol a učilišť.

Vyhlašovatelem soutěže je Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska. Prof. Ing. Jiří Drahoš, DrSc. společně s čestnými hosty oceněným řemeslníkům předali pamětní diplomy, věcné dary a květiny.

Zvláštní ocenění AMSP ČR v letošním roce získaly dvě studentky, a to cenu AMSP ČR za přínos v oblasti řemesel v soutěži Mladý řemeslník roku 2024 získala Nela Holancová ze Střední školy vizuální tvorby Hradec Králové, obor Grafický design – ŠVP Branding design a speciální cenu AMSP ČR – Cena sympatie získala Tereza Kukalová umělecký kovář a zámečník, pasíř ze Střední odborné školy uměleckořemeslné s.r.o., Praha.

Speciální cenu Hospodářské komory získala Maria Felicitas Martinová z Euroškoly Česká Lípa střední odborná škola s.r.o., obor Ekonomika a podnikání, ŠVP Bezpečnostní služby.2024
ZPRÁVA z GM a semináře ECNAIS

13. - 15. 11. 2024, Bukurešť, Rumunsko

 

Tradiční podzimní seminář ECNAIS se konal v Bukurešti.


Program připravili ve vzájemné spolupráci rumunská asociace soukromých škol ASP a vedení ECNAIS. Konference se konala v JW Marriott Grand Hotel a nutno říci, že byla perfektně připravená a průběh byl velmi dobrý. Je opět třeba ocenit velmi dobrý výběr řečníků a panelistů, proběhly návštěvy škol. Účastníci ze 13 zemí Evropy (Portugalsko, Španělsko, Nizozemsko, Dánsko, Finsko, Švédsko, Polsko, Rumunsko, Bulharsko, Maďarsko, Británie, Řecko a v neposlední řadě malá delegace SSŠČMS z ČR), i v hodnocení akce nešetřili pochvalami a spokojeností. Omluvili se zástupci z Itálie, Francie a z pochopitelných důvodů z Ukrajiny.
 
V delegaci SSŠČMS byl místopředseda pro zahraniční vztahy a zástupce SSŠČMS v ECNAIS Michal Musil.
 
Soukromé školství má v Rumunsku stále silnější pozici, ASP jako asociace soukromých škol má pevné vedení a zastupuje cca 300 soukromých škol v Rumunsku, obdobně jako SSŠČMS u nás. Podpora soukromých škol ze strany státu či regionů je zatím minimální, podobně jako v Bulharsku, Řecku a Turecku. Určitá šance existuje, ale podmínky získání finanční podpory jsou velmi náročné a specifické, tak že o ni soukromé školy zatím příliš neusilují.
V rámci ECNAIS zastupuje rumunské privátní školy Association of Private Schools, (ASP).
Hlavní téma semináře: „Co-creating the Future of Education“
 
Rumunsko hostilo vrcholnou akci ECNAIS již podruhé.
Na úvod jednání vystoupila Mariana Dogaru, Romanian Agency for Quality Assuarance in Pre-University Education, zástupci ministerstva školství a také online Victor Negrescu, místopředseda Evropského parlamentu. Svůj úvodní projev přednesl předseda ECNAIS Rodrigo Melo.
Z dalšího programu bych rád zmínil klíčový panel – „Leadership in Independent and Private Education: Navigating Challenges and Seizing Opportunities, ve kterém s představili Sofia Reis (Portgalsko, Petri Vuorinen (Finsko), Jolanta Kaluza (Polsko) a Michal Musil (ČR). Dle reakcí publika, které tvořili kromě účastníků ECNAIS semináře ještě cca 150 ředitelů a učitelů z vesměs ze soukromých škol v Rumunsku, usuzuji, že jsme obsahem zaujali. Odpovídal jsem na další dotazy týkající se zejména budoucnosti soukromého školství v ČR, na naší škole a také na další dotazy.
 
V další části vystoupil s prezentací na téma: Leading Schools for Future, Creating Innovative and Impactful Learning Environments, ředitel Colina Learning Centra Benjamin Davis.
Další informace, program, seznam řečníků a prezentace jsou ke stažení na www.ecnais.org .
 
 
Ve st 13.11. před oficiálním zahájením semináře proběhlo v odpoledních hodinách pravidelné zasedání řídícího výboru ECNAIS (General Meeting - GM). Všechny podklady byly jako vždy členům GM zaslány s dostatečným časovým předstihem. Jednání zahájil a vedl předseda ECNAIS Rodrigo Melo.
Kromě běžné agendy dostali zástupci ze všech zemí možnost informovat o aktuálním dění nejen o oblasti vzdělávání. Níže nabízím výběr z některých vystoupení a postřehů z jednotlivých zemí ECNAIS, jejichž zástupci se zúčastnili jednání GM.
Novinkou je užší spolupráce s EFEE, kde zastupuje SSŠČMS Jakub Dvořák a pomáhá mu kolegyně Magdalena Kapuciánová.
Obě nadcházejí akce ECNAIS v roce 2025 proběhnou díky společnému projektu EFEE a ECNAIS s finanční podporou, což by mělo umožnit až 2 místa pro SSŠČMS na konferenci a semináři hrazená z fondu projektu!
 
Příští zasedání GM a výroční konference ECNAIS se budou konat v Istanbulu ve dnech 9. – 11.4. 2025.
 
Podrobnější informace o k semináři a jednání řídícího výboru ECNAIS v Soluni a připravovaném kongresu a GM v Istanbulu naleznete na www.ecnais.org .
ECNAIS Seminar 2025 se bude konat v listopadu v Aténách. Přesný termín bude oznámen později.


 

Děkuji Vám za pozornost věnovanou přečtení této zprávy.

V Praze 18. 11. 2024





Mgr. Michal Musil, místopředseda SSŠČMS

pro zahraniční vztahy

Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript., GSM: 608 701 730

 

 
Screenshot 20240819 144711 Word
Tento web používá soubory cookie

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.